Cursus gedragsgeoriënteerd behandelen voor kinderfysiotherapeuten.

Een reactie plaatsen

‘Bedankt voor je inspirerende cursus!’ ‘Bedankt voor de ontzettend leuke cursus. Ik heb er enorm van genoten!’ ‘Tijdens de cursus voelde ik dat deze groep kinderen mijn passie voor het vak losmaakt.’ ‘Ben in een aantal dingen bevestigd en dat is fijn, maar daarnaast ook weer nieuwe stof tot nadenken.’ (Zomaar een greep uit de enthousiaste reacties van de cursusgroep van 16 en 17 oktober 2014.)

Op 17 en 18 september 2015 wordt de cursus georganiseerd in Nijverdal. 

Gedragsgeoriënteerde behandeling bij SOLK/functionele klachten voor kinderen en jongeren.

Doelen:

  • kan de theoretische achtergrond van de aandoening chronische pijn  en chronische vermoeidheid beschrijven
  • kan de huidige inzichten over  onderzoeken en behandelen van kinderen en jongeren met chronische pijn en chronische vermoeidheid benoemen
  • kan chronische pijn en chronische vermoeidheid bij kinderen  en jongeren herkennen en weet wanneer door te verwijzen naar een specialistisch behandelcentrum.
  • kent de begrippen operante behandeling, gedragstherapeutische principes en handelingsgeoriënteerde benadering.
  • weet de verschillen te benoemen tussen de behandeling van chronische pijn en -vermoeidheid bij kinderen en volwassenen
  • krijgt inzicht in de meest recente literatuur over pijn en vermoeidheidproblematiek
  • is in staat de ICF en de HOAC toe te passen bij het onderzoeken en behandelen van functionele klachten

Doelgroep:

Geregistreerde kinderfysiotherapeuten. En andere professionals na overleg met cursusleiding.

Globale inhoud:

Dagdeel 1:

In het eerste dagdeel wordt het kader geschetst van waaruit de kinderfysiotherapeut chronische pijnproblemen en chronische vermoeidheid kan onderzoeken en behandelen. Hiervoor worden de ICF en de HOAC gebruikt. Tijdens het vervolg van de cursus zullen deze kaders steeds gebruikt worden. Daarnaast wordt de meest recente literatuur doorgenomen ten aanzien van het onderzoek en de behandeling. Op die manier is het mogelijk voor de kinderfysiotherapeut om het handelen ‘evicence based’ te onderbouwen.

Dagdeel 2:

In het tweede dagdeel zal het onderzoek van chronische pijnproblematiek en chronische vermoeidheid behandeld worden. Welke instrumenten heeft de kinderfysiotherapeut tot zijn beschikking tijdens de diagnostische fase? Welke aspecten worden onderzocht en hoe ziet het onderzoek eruit? De validiteit en betrouwbaarheid van de verschillende instrumenten zullen besproken worden. Daarnaast zal worden ingegaan op andere mogelijke onderzoeksinstrumenten. Aan de hand van casuïstiek zal het onderzoek besproken worden.

Dagdeel 3:

De tweede dag begint met een dagdeel waar de behandeling van chronische pijnproblematiek  en chronische vermoeidheid aan de hand van casuïstiek besproken worden. Verschillende behandelmethodes zullen de revue passeren. Van de behandelmethodes zal de wetenschappelijke evidentie besproken worden.

Dagdeel 4:

Het is mogelijk voor de cursisten om eigen casuïstiek in te brengen. De casuïstiek wordt gepresenteerd door middel van een presentatie. Daarnaast kunnen de cursisten vragen stellen naar aanleiding van voorgaande bijeenkomsten en wat zij in de praktijk tegenkomen.

Docent:

G. Dedel, kinderfysiotherapeut DOK018 en docent Masteropleiding kinderfysiotherapie Rotterdam

 Plaats:

Nijverdal

Data: 17 en 18 september 2015  8.30-17.00 uur

Accreditatie:

24 punten voor het kwaliteitsregister kinderfysiotherapie

Kosten: info over inschrijven, kosten en plaats zijn te verkrijgen bij Lisanne Maris lisannemaris@live.nl

Voor de cursusinhoud kunt u contact opnemen met Gert Dedel, 06-41870734 0f info@dok018.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s